zondag 5 april 2009

stijve nek

Dit weekend aan de plafondbetimmering begonnen. De planken lagen al bijna twee jaar te wachten om in al hun glorie te kunnen prijken boven onze hoofden, maar ze hebben eventjes geduld moeten oefenen... Na wat uitzoeken omtrent bevestiging (de alom geprezen "clips" bleken uiteindelijk niet geschikt voor mijn simpele tand- en groef plankjes) vanaf zaterdagochtend aan het nagelen geslaan. Het beloven nog enkele late avonden en een weekendje erbij te worden, om die berg planken wat opgeruimd te krijgen, maar ik hoop dat het resultaat de moeite waard zal zijn (de balken kregen ondertussen ook een laagje).

3 opmerkingen:

David Jochems zei

Hey Jan,

David uit Meerhout hier.
Ik hoop dat het al wat beter gaat met de stijve nek.

Vraagje, wat bedoel jij juist met de balken een laagje geven? Vernissen jullie de balken? En zo ja de welke? Het houtskelet of enkel het subskelet?

Gr, David.

Jan zei

Hey David - alles ok daar met de familie - en de bouw?

Voor het "laagje" op de balken (en plafondbeplanking) gebruik ik de "aqua" binnenbeits (kleurloos) van Biopin. Geen synthetische rommel, ruikt totaal niet,...
Lijkt me geschikt voor alle houtoppervlakken die niet belast worden. Vernissen ga ik mogelijk later nog doen voor de stootgevoelige oppervlakken (palen die in het midden van de kamer staan bijv.). 't Is gewoon maar om alle zichtbaar hout een decoratieve bescherming te geven. Het hout buiten ga ik wel wat degelijker moeten beschermen - dat is voor later...

David Jochems zei

Hallo Jan,

Met de familie alles heel goed, Nena is ondertussen bijna 6 maanden en ze doet het uitstekend. Bij jullie ook alles goed?
De bouw begint goed te lopen, de fundering is klaar (we bouwen op sokkels dus geen kelder of kruipruimte). Woensdag is het hout voor het houtskelet geleverd dus het echte werk gaat bijna beginnen. Best wel spannend! We kijken er naar uit om met hout en stro aan de slag te kunnen.

Ik vroeg me al af wat we kunnen/moeten/willen doen om het hout te beschermen, dus uw post over het laagje sprak mij wel aan. Ik probeer nog wel eens langs te komen om het resultaat met mijn eigen ogen te bewonderen.

Gr, David