dinsdag 14 oktober 2008

Een beetje modder gooien

Nadat m'n hoopje klei al zo'n jaar ligt te rusten, heb ik er het voorbije weekend dan eindelijk toch de eerste wand mee bewerkt. Ik probeer de "clay slip" methode uit - een kleisuspensie (met een textuur van dikke room) wordt tegen de strobalen wand gespoten en die zal als een soort "primer" dienst doen voor de volgende leemlagen.

Eerst moet ik natuurlijk de klei, die in stevige blokken ligt, letterlijk en figuurlijk klein krijgen. In wat plastic kuipen laat ik de klei wat weken, ga er dan met een stevige mixer tegenaan, nog wat laten weken en fijn mixen, en uiteindelijk is het fijn genoeg om het door een zeef te gieten.


Even aan de zeef schudden en de brokjes (waaronder heel wat pyrietsteentjes) blijven achter. Altijd wat werk om de zeef terug proper te krijgen - die klei kan natuurlijk niet weten dat dit draadnet een zeef is, en geen wapeningsnet van een bepleistering...




Maar na een aantal emmers zeven geraakt die mortelkuip dan toch gevuld met een lekker smeuïge kleipap.


Dan m'n spuitpistool ("drywall texture gun" staat op de verpakking) erbij gehaald, de compressor aangekoppeld en met een bang hartje richt ik op de muur.



Maar ja hoor, zoals Raymond ook al zong, "het ging verbazend goed vooruit" (tiens, in dat liedje had hij het ook wat neerbuigend over de Vlaamse klei - ik weet nu toch wel beter). Op minder dan een kwartiertje is de eerste wand van ruim 3 m breed voorzien van een grijze laag Boomse klei. Twee emmers van zo'n 20 l gaan erdoor. De meeste tijd kruipt nog in het afplakken van de ramen en deuren (en het klaarmaken van de kleipap natuurlijk). Voor volgend weekend voorzie ik dan maar om zoveel mogelijk muren van die eerste laag te voorzien. Kwestie van al een eerste bescherming te hebben van het stro vóór het te laat wordt deze herfst (en daarbij nog wat spektakel te kunnen bieden aan de strobalenrouters).

3 opmerkingen:

pinx zei

Wij gaan over een paar maanden ook leemstucen, dus zodoende was ik op zoek naar de beste methode om het spul te mixen.
Erg leuke blog, maar jullie hebben waarschijnlijk hetzelfde probleem als wij: op momenten dat er veel gebeurd, heb je weinig tijd om te schrijven, en andersom.
Kijk maar eens op http://nieuwekampen.blogspot.com
Wij gaan ook een camion (vrachtwagen) leem laten komen. Wij vinden het wel stoer dat je spul uit de grond haalt en zo tegen de muur smeert. Lekker simpel.
Doen jullie ook wandverwarming?

Julie zei

Binnen enkele weken starten ook wij met het lemen van ons strobalenhuisje in Rotselaar. Interessant op je blog vonden we het gebruik van de drywall texture gun. Vraagt dit veel techniek? Waar kunnen we iets dergelijks aankopen of huren?

Jan zei

Dag Julie - met dat apparaat werken is eigenlijk heel simpel. Ik heb dat toestel bij Jans gekocht (hebben in elke provincie wel een vestiging) - je hebt dan nog wel een compressor nodig. Sommigen halen het rechtsreeks uit de VS. Dan gewoon de leem- of kleipap erin gieten, op de muur richten (op zo'n halve meter of iets dichter) en de trekker overhalen... Deze "primer" droogt dan wel best enkele weken voor je dan de basislaag erop zet.
De komende weken ga ik er opnieuw mee werken - steeds welkom om het eens te bekijken.
Sorry voor de late reactie (ik moet eens uitzoeken hoe ik de reacties rechtstreeks naar mijn mail kan laten gaan - jouw email heb ik ook niet direct gevonden).