donderdag 28 juli 2011

Daar is de gevelbeplanking


Zoals beloofd een prentje van de houten gevelbekleding "under construction". 'k Zal nog even mogen doorwerken om tijdens de drie weken "hout en bouw vakantie" (in mijn geval letterlijk op te vatten) alle gevels van hun planken te voorzien. De achtergevel is intussen ook geleemd (met dank aan de Nederlandse vrienden) - zodat normaal nu alle gaatjes en spleetjes in de buitenwanden (excuses voor de misschien niet ideaal gekozen omschrijving van de toegangsmogelijkheden voor allerlei fauna) ontoegankelijk zijn gemaakt. Nog enkele dagen zal ik de buren op hamergeluiden kunnen trakteren - blauwe duimen en de bijhorende verwensingen zijn me voorlopig bespaard gebleven.


De niet gebeitste boordplanken vallen nu wel sterker op - dus daar zullen we ook nog een mouw (of beter een schuurschijf en borstel) aan mogen passen.

2 opmerkingen:

Ruben zei

Hallo,

ik ben ook een strobaalbouwer. wij zijn samen met een bevriend koppel een gekoppelde bouw aan het zetten te Herselt.
Op onze gevel komt ook een deel gevelbeplanking, maar raken er niet goed uit. Welke beplanking staat er bij jullie op?

grtjs

Ruben

Jan zei

Dag Ruben, ik heb grenen planken bij de houthandel hier gekocht. Ik heb ze laten schaven uit de standaard duimse planken (geschaafde dikte is ruim 20 mm, breedte ongeveer 18 cm) met halfhoutse overlap (géén tand en groef). Ze hebben me zo'n 2.5 EUR/m gekost (eerste keus, zonder knoesten - "rustiek" zou 1.8 EUR/m gekost hebben). Ik heb ze gebeitst vooraleer ze te bevestigen. Vergrijzen zou ook gegaan hebben, maar wegens de grote oversteek zou dat niet egaal gebeuren, en met de beits is de kleur daarenboven gelijkaardig aan die van het buitenschrijnwerk.
Die fijne latjes heb ik uit Fraké-hout van Platowood laten maken.