donderdag 5 augustus 2010

Nog wat aanmodderen


De laatste dagen heb ik, als aanloop naar een grootschaligere bepleistering van de stromuren, enkele mengsels aangemaakt. Naast een camion gele leem, had ik ook nog een camionlading klei liggen die ik gratis had kunnen aangeleverd krijgen. Nu is pure klei niet zo geschikt als pleisterlaag - het zijn stevige brokken die ook zo maar niet te mengen zijn met stro. Dus eerst de klei gladmixen met veel water, er dan dubbel zoveel gele zavel (om toch met lokale grondstoffen te blijven werken) bijvoegen - en met afgeschoren stro erbij kreeg ik een goede pleister. Na één dag heb ik de pleister nog wat aangeduwd met m'n vingertoppen, vandaar dus dat gekke oppervlak. Na een tiental dagen drogen (dat gebeurt blijkbaar van boven naar onder...) kreeg ik volgend beeld.

Een stevig hard oppervlak, sommige bezoekers vroegen of ik er mortel tegenaan gesmeerd had...

In een tweede mengeling verving ik de zavel voor de helft door grof zand (type chapezand), om volgens de theorie een betere korrelverdeling te krijgen (als je er veel stro onder mengt, speelt dat m.i. toch niet zo'n grote rol), maar dat gaf een duidelijk papperiger mengsel (vermoedelijk nemen de grove korrels minder water op dan de zavel), dus zal ik het bij het eerste mengsel houden voor de basislaag. De afwerking later zal ik met de gele leem doen, want ondanks de zavel overheerst toch nog steeds de grijze klei (na het drogen weliswaar niet erg donker, maar toch).



En na een laatste test met de betonmolen om de pleisterbereiding op te schalen zijn we klaar voor het grotere werk - een eerste pleisterlaag voor alle stromuren. Dat wordt iets voor de komende weekends.

Geen opmerkingen: