woensdag 26 september 2012

Dinsdag 22u50


Voor vandaag zal ik het maar voor bekeken houden - en jullie mogen meekijken: op algemeen verzoek (toevallig kreeg ik vandaag van drie mensen de vraag hoe het er momenteel voor stond) een foto van de huidige toestand. Ik zou nog een presentatie in mekaar mogen steken voor een werktrip morgen, en ondertussen is de eerste halve kilo nageltjes er ook doorgeklopt (en ik denk niet dat die in de nachtwinkel te vinden zijn). En m'n knieën zouden ook eens wat mogen recupereren...

Wat voorafging

De huur heb ik opgezegd voor eind oktober, en dus heb ik voor mezelf de druk (nogal) wat opgevoerd om de nieuwe woonst bewoonbaar te maken. Overuren kloppen dus, en dat is momenteel ook letterlijk te nemen, aangezien de vloer op de verdieping aan de beurt is - ik heb hier uiteindelijk voor massieve planken heb gekozen. De bestaande ondervloer was niet perfect vlak (naar het midden van de constructie is de zetting 1 à 2 cm groter dan aan de rand - iets wat de chapper op het gelijkvloers ook al had opgemerkt), en dus moest er nog één of andere uitvulling komen. Ik heb dan maar voor een houten regelwerk geopteerd.


De planken (voor dat regelwerk, niet de vloerplanken zelf) die ik in de houthandel vond, waren nogal breed (21 cm) - dus eerst schulpen in drie. Op sommige plaatsen had ik minder uitvulling dan 32 mm nodig (de dikte van die planken), dus kwam er nog een (gelukkig elektrische) schaaf aan te pas om die laatste mm eraf te halen. En dan een geduldig werkje om met de laser (toch handiger dan pasdarm, zeker als je het alleen mag doen) en een alu regel al dat hout mooi waterpas te leggen. Op een Amerikaanse site wordt zoiets "a ridiculous amount of preparation" genoemd. Blijkbaar is deze methode niet meer van deze tijd - maar het is wel de manier waarop ook sport- en dansvloeren worden gelegd wegens de aangenaam verende eigenschappen. Hopelijk klopt daar iets van...
Eens alles (inclusief hoekjes en kantjes) is uitgelijnd, en nog wat elektra leidingen erin zijn verwerkt, kunnen dan de planken zelf worden gelegd - iets wat al met al nogal redelijk snel gaat (de planken zijn 18 cm breed) - zelfs al nagel (en drevel) ik nog met de hand en breng ik ook nog wat lijm aan op de regels, werk ik er nog isolatie onder (vooral akoestisch, maar de cellulose met de boraten zou ook het hout wat exra beschermen, en vochtbufferend werken,...). Ondanks de stress toch deugddoend om zo een duidelijke transformatie te kunnen aanschouwen...

Geen opmerkingen: